Jak na správnou zpětnou vazbu v koučování | TALENT KOMPAS

Zpětná vazba v koučování: Jak ji správně použít pro rozvoj klienta

Zpětná vazba v koučování není hodnocením ani radou. Je to tvůj průběžný navigační kompas, který tvému klientovi pomáhá odkrývat věci, které mu zatím zůstávají skryty. Pomáhá mu zastavit se a lépe porozumět vlastním myšlenkám, emocím a vzorcům chování.

Zpětná vazba podporuje změnu a vede k akčním krokům.

Může mít formu zrcadlení klientových slov, parafrázování, nebo například kladení otázek, které pomáhají klientovi vidět situaci z jiného úhlu. Zpětná vazba tedy není jednorázový prvek, ale průběžný nástroj, který bys měl používat po celou dobu vaší spolupráce k udržení směru, podpoře uvědomění a hlavně posunu tvého klienta k řešení, které mu dává největší smysl.

Proč je zpětná vazba v koučinku důležitá?

Zpětná vazba představuje zcela zásadní prvek rozvoje, sebeuvědomění a transformace klienta. Správně podaná zpětná vazba podporuje změnu, zvyšuje sebedůvěru a vede k akčním krokům.

Pamatuj:

  • Ty řídíš proces, ale obsah přináší klient. Zpětná vazba musí podporovat klientovu odpovědnost za vlastní rozhodnutí.
  • Podporuj klienta, aby zpětnou vazbu využil konstruktivně.
  • Vytvářej bezpečné prostředí, kde se klient může otevřeně podělit o svoje myšlenky.
  • Snaž se vést koučovaného k vlastní reflexi a nehodnoť ho a netlač mu své rady.

Kdy a jak zpětnou vazbu v průběhu koučování využít

V každé fázi koučovacího procesu má zpětná vazba své nezastupitelné místo. Pojďme se podívat, kdy a jak ji využít nejlépe.

  1. Na začátku sezení

Pomož klientovi konkretizovat, kam chce dojít. Zrcadli jeho slova a ptej se: „Říkáš, že chceš být sebevědomější v práci – co to pro tebe konkrétně znamená?“

  1. V průběhu sezení

Když klient ztrácí nit nebo zabředl do mentální smyčky, vrať ho jemně zpět: „Před chvílí jste zmínil, že chcete více delegovat, ale teď se vracíte k tomu, že musíte dělat vše sám. Jak to spolu souvisí?“

  1. Při práci s emocemi a vnitřními bloky

Živě pojmenovávej, co slyšíš: „Slyším, že si nejste jistý svými rozhodnutími. Kde v životě jste již měl podobnou nejistotu a jak jste ji tehdy překonal?“

  1. Před koncem sezení

Rekapituluj, co si klient odnáší, a ptej se: „Z dnešního sezení si odnášíte, že chcete začít více nastavovat hranice. Jaký první krok uděláte?“

  1. Na konci spolupráce

Vrať se k začátku a ukaž pokrok: „Když se podíváte zpět na svůj výchozí stav, co jste musel udělat pro to, abyste se posunul?“

Seznam se s pravidly efektivní zpětné vazby v koučinku

Efektivní zpětná vazba stojí na pevných základech. Drž se těchto zásad, aby skutečně pomáhala.

  • Jasnost a směřování – Ověřuj, zdali otázky v rámci zpětné vazby vedou tvého klienta k cíli, nikoliv do minulosti. Rozlišuj otázky na budoucnost (řešení) a minulost (problém).
  • Pozitivní rámec – Přerámuj negativní myšlenky a hledej řešení místo fixace na problém.
  • Ověřování sfér vlivu – Směřuj klienta tam, kde má reálnou možnost změny.
  • Práce s otázkami – Pokládej hluboké, rozšiřující a na budoucnost zaměřené otázky.
  • Nehodnoť, ale veď klienta k sebepoznání a vlastnímu vyvození důsledků.
  • Vyhýbej se uzavřeným otázkám, které omezují prostor pro odpovědi.

4 osvědčené techniky zpětné vazby v koučování

Nyní se přesuneme do praxe a ukážeme si několik konkrétních technik, které pro zpětnou vazbu využíváme a doporučujeme ti se s nimi seznámit.

Backtracking a rekapitulace

Opakuj klíčová slova klienta, abys podpořil jeho uvědomění a směrování. Nepřebírej interpretaci za klienta, ale pomoz mu vlastními slovy shrnout poznatky.

  • Klient: „Cítím se přetížený, pořád po mně někdo něco chce a nemám čas na sebe.“
    Kouč: „Říkáte, že se cítíte přetížený a nemáte čas na sebe. Kolik času na sebe byste týdně potřeboval mít, aby Vám to dávalo smysl?“
  • Klient: „Mám pocit, že se pořád snažím všem zavděčit, ale nikdo to neocení.“
    Kouč: „Snažíte se zavděčit, ale máte pocit, že to nikdo neocení. Co byste potřeboval změnit, aby to bylo jinak?“
  • Klient: „Chci být víc sebejistý, ale často se bojím, že udělám chybu.“
    Kouč: „Říkáte, že chcete být sebejistější, ale obáváte se chyb. Co by se změnilo, kdybyste ten strach odložil stranou?“

Řetězení otázek a práce s klíčovými slovy

Postupně prohlubuj téma pomocí opakování a rozvíjení odpovědí.

  • Klient: „Chtěl bych mít víc sebevědomí v práci.“
  • Kouč: „Víc sebevědomí… Co to pro vás znamená mít víc sebevědomí?“
  • Klient: „Abych se nebál říkat svůj názor na poradách.“
  • Kouč: „Říkat svůj názor… Jak by to vypadalo, kdybyste ho říkal?“

Zrcadlení a parafrázování

Používej jazyk a slova klienta, aby ti porozuměl. Díky parafrázování se klient bude moct podívat na svůj problém z jiné perspektivy.

  • Klient: „Jsem frustrovaný, protože i když se snažím, mám pocit, že moje práce není dost dobrá.“
  • Kouč (zrcadlení): „Takže se hodně snažíte, ale přesto máte pocit, že to nestačí?“
  • Klient: „Ano, mám dojem, že ostatní jsou lepší a já se pořád musím zlepšovat.“
  • Kouč (parafrázování): „Zdá se, že na sebe kladete vysoké nároky a nevidíte svou hodnotu tak, jak byste chtěl. Jak by to vypadalo, kdybyste měl pocit, že jste dost dobrý?“

Pacing – Leading

Nejprve se slaď s klientem (pacing), a poté ho směřuj k dalším krokům (leading).

  • Klient: „Mám pocit, že se v práci pořád jen snažím, ale nikdo to neocení. Už mě to unavuje.“
  • Kouč (Pacing – sladění): „Rozumím, že vkládáte spoustu energie do práce, ale necítíte zpětnou vazbu ani uznání. To může být opravdu vyčerpávající.“
  • Klient: „Přesně tak, mám pocit, že to nemá smysl.“
  • Kouč (Leading – směrování): „Co by se změnilo, kdybyste začal oceňovat vlastní úspěchy nezávisle na ostatních?“

Níže najdeš seznam několika koučovacích otázek, které jsou vhodné pro zpětnou vazbu na závěr koučovacího sezení, kde ti předává klient zpětnou vazbu na kvalitu tvého koučovacího procesu:

  • „Jaký dopad má to, co jsme dnes řešili, na váš cíl?“
  • „Co si z našeho sezení odnášíte?“
  • „Jak poznáte, že jste dosáhl toho, co chcete?“
  • „Co byste udělal jinak, kdybyste měl možnost se k tomuto tématu vrátit?“

Jak na zpětnou vazbu při online koučování

Online koučování je dnes naprosto běžnou praxí a my sami máme skvělou zkušenost s tím, jak efektivně šetří čas a klientům vyhovuje díky své flexibilitě. Aby ale i na dálku zůstala zpětná vazba stejně účinná jako při osobním setkání, je potřeba pracovat ještě vědoměji se způsobem komunikace.

  • Aktivně ověřuj porozumění a klientovu přítomné vědomí.
  • Vědomě pracuj s hlasem a dotazováním, když chybí neverbální signály.
  • Zvaž využití pauz pro větší prostor na přemýšlení a ověření vnímání.

Zodpovědné koučování: Nezapomínej na etiku

Mysli na to, kde jsou hranice koučování a kdy je nutné klienta odkázat na jiného odborníka (např. terapeuta). Pomáhej klientovi vidět i pravdy, které pro něj nejsou komfortní. Vždy ale jednej s respektem. Nezapomeň, že musíš zůstat přítomen i při silných emocích klienta, ale zároveň nezasahovat terapeuticky. 

Posuň svou kariéru na další úroveň s TALENT KOMPAS

Chceš rozšířit své portfolio služeb a rozjet svou koučovací kariéru opravdu naplno? Staň se naším certifikovaným průvodcem a nauč se interpretovat talentové profily jednotlivců podle metodologie TALENT KOMPAS, aby mohli tví klienti rozvíjet svůj potenciál. Přečti si více o našem partnerském programu.

Přidej se do naší talentové party.

ODSTARTUJ SVOU CESTU SEBEROZVOJE

I TY DOKÁŽEŠ VÍC

Konkurence na trhu neustále roste a s ní i nároky na týmy, které musí být nejen výkonné, ale také flexibilní a připravené neustále se učit něco nového. Žijeme ve VUCA světě – prostředí charakterizovaném volatilitou (nestálostí), nejistotou, složitostí a nejednoznačností, kde tradiční způsoby řízení a statické struktury přestávají fungovat.

ROZVÍJEJME SVÉ TALENTY SPOLEČNĚ

Náš blog a podcasty jsou plné informací, příběhů a tipů na osobnostní růst. Věříme, že dokážeš víc i ty.

*souhlasím s použitím osobních údajů

Pohybuješ se ve firemním prostředí a pomáháš s osobním i kariérním růstem manažerům, leaderům nebo jiným vedoucím pracovníkům? Pak už jsi určitě přišel na to, že každý manažer má svůj unikátní styl vedení, který vychází z jeho stylu vedení. Ten se odvíjí od zkušeností a osobnosti manažera, ale především od typu inteligence, který u něj převažuje. Právě ta totiž ovlivňuje jeho přirozené talenty a způsob, jakým pracuje s lidmi.
Pro někoho kýč, pro někoho důležitý den, během kterého si připomínáme, jak moc nám na druhém záleží. Valentýn nemusí být jen o romantických gestech. Zkus ho letos vnímat jako příležitost, jak posunout svůj vztah na další úroveň a učinit ho ještě silnějším. Přečti si, proč je pro váš vztah důležité znát své i partnerovy či partnerčiny silné stránky a navzájem je rozvíjet.

Zásoby pro rozvoj na příští rok

Chci vytvořit nabídku na míru

Registruj se na termín

Poptávka na míru

Kontaktuj nás a rádi ti připravíme nabídku podle tvých požadavků. 

SKVĚLÉ ROZHODNUTÍ

Jsme nadšení, že chceš být našim partnerem.
Díky za tvé potvrzení, nyní chvíli počkej než se s tebou spojí náš kolega, který se s tebou dohodne na dalších krocích.

Měj krásný den,
Tým TALENT KOMPAS

JSME TÝM TALENT KOMPAS

Chceš se k nám přidat? Tvoříme prostředí, kde můžeš i ty znamenat změnu v životech ostatních. Napiš nám o sobě pár informací a pošli své představení. Doporučujeme, pořádně si nastuduj naše vize a hodnoty. V týmu chceme parťáky, kteří se s námi dokážou ztotožnit.

Staň se partnerem

Rádi tě poznáme. Dej nám na sebe kontakt a domluvíme si první rande, abychom se seznámili. Věříme, že najdeme průsečíky pro společný růst.

Jak ti můžeme pomoci?

Pojďme se spojit, abychom mohli lépe poznat, jak a s čím ti můžeme pomoci. Nech nám na sebe kontakt a my se ti ozveme nazpět.