Jedním z takových nástrojů jsou úrovně vědomí, které vytvořil Robert Dilts. Tento koncept nabízí strukturovaný způsob, jak pochopit výzvy a problémy klientů z různých úhlů pohledu. Díky cíleně mířeným otázkám dokážeme oslovit různé neurologické úrovně mysli (různé části mozku), což nám umožňuje nacházet řešení novým, objevujícím a velmi komplexním způsobem. Pojďme se podívat, co jednotlivé úrovně vědomí zahrnují a jak je můžeš využít ve své koučovací praxi.
Co jsou Diltsovy úrovně vědomí?
Diltsovy úrovně vědomí, známé také jako neurologické úrovně, jsou nástroj, který ti jako koučovi pomůže klientům umožnit, aby vnímali své výzvy a problémy z více stran. Jedná se o hierarchický model myšlení, který poskytuje strukturovaný způsob, jak pochopit, co se děje v jakémkoli systému, včetně lidské osobnosti, partnerských vztahů, rodin, týmů nebo organizací.
Každý z nás se totiž nachází na určité úrovni myšlení a cítění. Ke každé této úrovni se pak váže specifický jazyk, který nám pomáhá určit, z jaké úrovně zrovna komunikujeme.
Seznam se s Robertem Diltsem
Robert Dilts je celosvětově známým koučem a trenérem behaviorálních dovedností, autorem více než 20 knih, školitel a konzultant v oblasti neuro–lingvistického programování (NLP) a modelu lidského chování, učení a komunikace. Spolu se svým bratrem vytvořil metodu Success Factor Modeling, která slouží k identifikaci a přenosu kritických faktorů úspěchu, které jsou nezbytné k podpoře efektivních podnikatelských aktivit pomocí analýzy klíčových vzorců podnikání. Díky této metodě pomáhají s růstem a rozvojem mnoha společnostem na různých úrovních.
Jaké jsou jednotlivé úrovně vědomí?
Úrovně vědomí podle Diltse zahrnují 7 základních úrovní, které jsou hierarchicky uspořádány. Každá úroveň přímo ovlivňuje tu, která je v hierarchii níže, a změna na jedné úrovni obvykle znamená změnu pohledu a otevření dveří novým řešením.
Změna na úrovni schopností nebo dělání je změnou transakční. Pokud si například na úrovni schopností uvědomíš, jaký talent musíš ještě rozvinout a dokonce ho i na úrovni dělání rozvíjíš, tak to zcela jistě nějakým způsobem ovlivní i tvé prostředí. Ať už lidi kolem tebe, tvůj pracovní tým nebo výsledky tvého týmu či celé firmy.
Změna ale nikdy nebude tak razantní, pokud nebude v souladu s tvým přesvědčením. Co to znamená? Pokud například zarytě věříš, že ženy jsou špatné vyjednavačky, pak ti sebelepší znalost techniky neumožní ji naplno využívat.
1. Identita
Identita odpovídá na otázky:
- Kým jsi?
- Kdo jsi?
Na této úrovni klienti vnímají sami sebe a s čím se identifikují. Práce na této úrovni často vyžaduje, aby se klienti zklidnili a naslouchali sami sobě. V dnešní stresové době je tato úroveň často zanedbávána, ale je klíčová pro hlubší sebepoznání a osobní rozvoj.
2. Role
Role odpovídá na otázky:
- V jakých rolích to uplatníš?
- Čím jsi a chceš být?
Naše identita se v reálném životě rozpadá do řady osobních, rodinných a profesních rolí. Pomoz klientům identifikovat jejich hlavní životní role, stanovit si v nich cíle a plány. Tento krok je důležitý pro udržení rovnováhy mezi různými aspekty jejich života.
3. Hodnoty
Tato úroveň odpovídá na otázky:
- Co je pro tebe důležité?
- Proč to děláš?
- Co ti to přináší?
Hodnoty ovlivňují chování, jednání a jazyk klientů. Jsou důsledkem jejich identity a toho, jak vnímají své role. Diskutuj s klienty o jejich hodnotách a pomoz jim pochopit, jak ovlivňují jejich rozhodování a chování v různých životních situacích.
4. Přesvědčení
Otázky pro úroveň přesvědčení zní:
- Jak to víš?
- Co si o tom myslíš?
- Jaké přesvědčení tě k tomu vede?
- Čemu věříš?
- Čím se řídíš?
Každý má svou víru a přesvědčení, která pochází z různých zdrojů. Tato přesvědčení často výrazně ovlivňují klientův pohled na svět a jeho chování. Pomoz klientům identifikovat, jaká jsou jejich přesvědčení, proveď s nimi jejich inventuru a ukaž jim, jak mohou nahradit limitující přesvědčení prospěšnějšími.
5. Znalosti a schopnosti
Zde se zamýšlíme nad tím:
- Co umím?
- Co bych se měl naučit?
- Jaké talenty rozvinout?
Znalosti a schopnosti jsou hybnou silou chování klientů. Pomoz jim rozvíjet tyto schopnosti a poskytni jim nástroje a strategie pro efektivní osobní růst. Diskutujte společně o tom, jak mohou své dovednosti využít k dosažení svých cílů.
6. Chování. Jednání
Šestá úroveň dává odpověď na otázku:
- Co pro to udělám?
Chování klientů je odrazem jejich znalostí, schopností a přesvědčení. Pomoz jim pochopit, jak jejich chování ovlivňuje jejich život a jak mohou změnou chování dosáhnout pozitivních výsledků. Motivuj je k akcím, které je posunou blíže k jejich cílům.
7. Prostředí
A konečně poslední úroveň vědomí, která zodpovídá:
- Kdy a kde a jaké to tam je?
Prostředí představuje vnější podmínky, ve kterých se klienti pohybují. Analyzujte je společně, aby klienti mohli pochopit, jak prostředí ovlivňuje jejich chování a celkovou pohodu. Diskutujte o možnostech, jak mohou změnit své prostředí k lepšímu.
Jak začít využívat Diltsovy úrovně vědomí při koučování?
Začni tím, že se seznámíš s jednotlivými úrovněmi a jejich vzájemnými vztahy. Při práci s klienty využívej uvedené otázky, které jim pomohou prozkoumat každou úroveň a identifikovat oblasti, kde mohou provést změny.
Nezapomínej, že každý z nás je typicky víc ukotvený v určité neuro–úrovni. Jako kouč bys proto měl rozpoznat, na jakých úrovních klient přemýšlí a záměrně mu dávat otázky oslovující jiné úrovně, aby se dostavily nové aha momenty.
Nechoď jen po povrchu. Cílem není položit otázku na určitou úroveň a jít dál. Neboj se na dané úrovni chvíli setrvat a jít s klientem do hloubky. Buď trpělivý.
Nauč se rozvíjet ostatní a staň se koučem
Osvoj si klíčové dovednosti podle nejnovějšího standardu ICF a nakopni svou kariéru. Přihlas se do našeho kurzu a my ti ukážeme 8 klíčových koučovacích dovedností, díky kterým budeš moct pomáhat svým klientům jak ve firemním prostředí, tak v hlubokých životních tématech.