Proč tedy nemáme více žen na vedoucích pozicích a jak podpořit ženský leadership ve firmách? To ti prozradíme v dnešním článku, který vznikl ve spolupráci s HR experty z organizace HR Space.
Co brání ženám pracovat na vedoucích pozicích?
Mezi zeměmi Evropské unie existují velké rozdíly, co se zastoupení žen ve vedení podniků týče. Zatímco ve Francii tvoří ženy 45,3 %, na Kypru je to pouze 8,5 %. Jak už jsme zmínili, Česko se v unijní sedmadvacítce nachází na 20. místě.
Ze zkušenosti HR Space a dostupných dat vyplývá, že nejde ani tak o to, že by firmy diskriminovaly, ale ženy samy se na manažerské pozice příliš nehlásí. Roli hraje hned několik důvodů a bariér.
Dlouhá rodičovská dovolená
Věděl jsi, že pouze 2 % mužů chodí na rodičovskou dovolenou? Během ní ženy často ztrácí sebevědomí, někdy také své kompetence, jelikož na několik let vypadnou z pracovního procesu. Rodičovské povinnosti a dlouhá mateřská dovolená ženy znevýhodňují v kariérním růstu.
Jejich zapojení během rodičovské dovolené bývá velmi komplikované. Více než 60 % žen pečujících o děti do 2 let má totiž pouze nárazové nebo žádné hlídání.
Nízká dostupnost péče o děti do 3 let
Ta v kombinaci s nízkou nabídkou částečných úvazků komplikuje ženám plnohodnotný návrat na trh práce po rodičovské dovolené. Snižuje se tím i jejich ambice ucházet se o manažerské pozice, které vyžadují čas.
V Česku pracuje na zkrácený úvazek pouze 6 % lidí, zatímco evropský průměr je 17,6%. Z těchto 6 % tvoří navíc 10,2 % ženy a pouze 2,7 % muži.
Nerovné příležitosti
Podle Gender Gap Index neboli indexu nerovnosti se Česko nachází na 104. místě a je na tom ze všech států Evropské unie nejhůře. Předbíhají nás i takové země jako Etiopie, Madagaskar či Bangladéš.
Dolů nás táhne subindex podíl a příležitosti v ekonomické sféře, kdy máme 63,2% rozdíl mezi muži a ženami v neprospěch žen. Dále nám pak nepomáhá ani subindex posilování postavení v politice.
Nízké sebevědomí žen a vyšší požadavky na chování žen
Ženy o sobě zpravidla více pochybují a málo si věří. Podle výzkumu muži vyjednávají o svých zájmech až 4x častěji než ženy. Navíc jen 10 % profesionálních vyjednavačů tvoří ženy. Tento deficit sebevědomí v klíčových situacích, jako je vyjednávání, brání ženám posunout se na vedoucí pozice.
Pravdou je, že hodně ženám se po rodičovské mění také preference. Budování kariéry je pro ně sekundární záležitostí a protože podmínky jim trh práce spíše komplikuje, nemají pak ambice se ucházet o manažerské pozice.
Radim Pařík navíc říká, že aby byly ženy vnímány jako sebevědomé a přesvědčivé, musí vykazovat kompetence i vstřícnost. U mužů stačí k úspěchu často jen samotné sebevědomí, což může způsobovat nerovné šance v prostředí firem.
Proč by firmy měly chtít více žen ve vedení?
Ženy umí lépe naslouchat a budovat týmovou spolupráci. Lídryně mají zpravidla lepší schopnost svoje zaměstnance zapojit a motivovat do práce. Tento přístup vytváří pozitivní pracovní prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí více oceněni a angažováni.
Muži bývají větší rivalové a soupeří mezi sebou. Ženský element naopak pozitivně zmírňuje napětí nebo potenciální konflikty v týmu.
Čím větší diverzita týmu, tím lepší řešení problémů. Různorodý tým je kreativnější a ve výsledku volí lepší rozhodnutí a snadněji hledá řešení. Přečti si, jak sestavit konkurenceschopný tým díky diverzitě na pracovišti.
Analýza Project Management Perspective velkých i malých projektů realizovaných v rámci Evropské unie a napříč obory došla k závěru, že projektové manažerky mají lepší skóre především v těchto oblastech:
- mnohem méně nedokončených projektů,
- dokončené projekty častěji splnily očekávání,
- ženy jsou spolehlivější, co se týče dodržení harmonogramu,
- ženy mají mnohem lepší výsledky s ohledem na rozpočet projektu.
Výzkumy naznačují, že ženy ve vedoucích pozicích jsou často více zaměřené na etické vedení a udržitelnost. To může firmám pomoci v budování dobré pověsti a silnější orientaci na dlouhodobou společenskou odpovědnost.
Jak podpořit ženský leadership?
Abychom dosáhli větší rovnováhy, je důležité podpořit a motivovat více mužů k zapojení do rodičovské dovolené. Rodičovská dovolená není pouze pro ženy, a neznamená to, že matka, která se vrátí do práce dříve než po třech letech, není dobrá máma. Flexibilnější přístup, například kratší rodičovská dovolená nebo její rozdělení mezi partnery, může ženám pomoci udržet si pracovní dovednosti i sebevědomí.
Firmy by se měly více otevřít částečným úvazkům a práci na dálku, což ženám po rodičovské dovolené umožní návrat do pracovního procesu bez nutnosti obětovat kariérní růst. Zlepšení nabídky flexibilních pracovních možností také usnadní kombinaci rodinných a profesních povinností.
Stát i soukromý sektor by měl investovat do zvýšení dostupnosti péče o děti, včetně rozšíření kapacity jeslí a školek. Tím se sníží tlak na ženy, aby dlouhodobě zůstávaly doma a umožní se jim dřívější návrat do práce.
Firmy by měly udržovat pravidelný kontakt se svými zaměstnankyněmi na rodičovské dovolené, ideálně jim umožnit zapojit se alespoň částečně do pracovního procesu. Neodstřihnout je z firemního vzdělávání a vytvářet pro ně adaptační a vzdělávací programy pro hladký návrat do práce.
Společnosti by měly dále připravovat speciální tréninkové programy pro ženy zaměřené na rozvoj sebevědomí, dovedností ve vyjednávání a leadershipu. Aby se dokázaly postavit za svou hodnotu, je potřeba, aby poznaly samy sebe a svůj potenciál. Jejich silné stránky jim pomůže pojmenovat Test talentů TALENT KOMPAS, díky kterému získají psané výsledky, a tím i jasný argument pro svou další prezentaci a prodej sama sebe na trhu práce.
To vše pomůže ženám více se ucházet o vedoucí pozice a efektivněji prosazovat své zájmy. Díky tomu si udrží své dovednosti a zvýší se pravděpodobnost, že se po návratu z mateřské dovolené budou ucházet o vyšší pozice.
Vytváření pozitivních vzorů a kampaní, které budou poukazovat na úspěšné ženy ve vedení, může taktéž přispět k tomu, aby ženy samy sebe vnímaly jako přirozené lídry. Společenské změny, které zpochybňují tradiční genderové role a povzbuzují ženy k větší angažovanosti, mohou podpořit jejich důvěru ve vlastní schopnosti.
Jak tvojí firmě může pomoci HR Space?
Konzultační a poradenská společnost HR Space se zabývá tématy, jako je agilní HR, inkluzivní leadership a well-being. Organizují a facilitují kulaté stoly a otevřené diskuse ve firmách, ve veřejném sektoru a na konferencích. Jejich služby využívají HR pracovníci, manažeři, i jednotlivci.
Další z oblastí, kterou se v HR Space zabývají, je právě ženský leadership. Vyjednávání nebo techniky asertivní komunikace jsou témata, která zaměstnavatele zajímají.
Podporou pro ženy a pro jejich profesní i osobní rozvoj je Masterclass akademie, která se soustředí na ženy vracející se z rodičovské dovolené zpátky do práce. Akademie jim pomáhá s rozvojem jejich sebevědomí a jejich efektivní adaptací do pracovního života.
Dej ženám více příležitostí
Chceš ve vaší firmě podpořit ženský leadership a těžit z přínosů diverzity? Podívej se na web HR Space a domluv si konzultaci. Konzultanti a lektoři vaši firmu vybaví schopnostmi reagovat na aktuální výzvy a předvídat budoucí trendy v oblasti HR a leadershipu.